I skal internt i virksomheden være afklaret og afstemt med en proces. Beslut hvordan salg skal overtage leads fra marketing, eller hvordan laves der tilbudsopfølgning. Foretrækker I rutinepræget salgsarbejde, eller er der mulighed for kreativ udfoldelse?
Ønsker I at indføre nye processer og arbejdsopgaver, når muligheden foreligger med et moderne digitalt værktøj, eller foretrækker I at tingene kører på rutinen?
Hvorfor investerer i et CRM-system? Er det fordi ledelsen er usikre på, om sælgerne yder det de skal, eller er det for at sælgerne skal blive bedre til deres salgsarbejde? Det ene udelukker ikke nødvendigvis ikke det andet, men afklaring af formålet giver fundament til at få den løsning, som giver værdi.
De fleste tror selv, at de træffer beslutninger ud fra fakta, men reelt er det mavefornemmelsen, som har stor betydning for de valg som træffes. Et eksempel kan være, at vi gennem en længere periode har arbejdet på en sag og nu med udgangspunkt i fakta skal beslutte, om sagen skal stoppe eller fortsætte.
Hvordan fakta behandles, er ofte forskellig altafhængig, om man er sælger eller leder. En gennemgående forståelse og definerede parametre for fakta bidrager til, at den rigtige beslutning er givet, hvilket har stor betydning for udfaldet af jeres salgsproces.