11 måder CRM kan gavne din virksomhed

 

 

Et CRM-system kan anvendes på mange forskellige måder og give et utal af fordele for din virksomhed. Her finder du 11 af de bedste fordele.

 

1. Bedre kundeservice

Moderne CRM-software har mange funktioner, som har til formål at forbedre forretnings-kundeforhold, hvilket er den største fordel. Din CRM-løsning administrerer alle dine kontakter og indsamler vigtige kundeoplysninger såsom demografi, købsregistreringer og tidligere beskeder på tværs af alle kanaler – og gør det let tilgængeligt for alle i din virksomhed. Dette sikrer, at dine medarbejdere har alt, hvad de behøver at vide om kunden lige ved hånden og kan give en bedre kundeoplevelse = øget kundetilfredsheden.

2. Øget salg

Et CRM-værktøj kan hjælpe dig med at strømline din salgsproces, opbygge en salgspipeline, automatisere nøgleopgaver og analysere alle dine salgsdata, hvilket potentielt øger salget og produktiviteten. Et CRM hjælper dig med at etablere en trin-for-trin salgsproces, som dine medarbejdere kan stole på hver gang, og som du nemt kan justere, når der opstår problemer.

3. Fastholdelse af kunder

Når du har fremskaffet og konverteret kundeemner, er det afgørende, at du fastholder dem som kunder og fremmer kundeloyalitet. Høj kundeomsætning kan have mange negative virkninger for din virksomhed, såsom nedsat omsætning eller forstyrret cash flow, så brug dit CRM og de oplysninger, det giver om dine kunder, til at opmuntre til gentagende forretninger. Dit CRM vil levere sentimentanalyse, automatiseret billetsalg, automatisering af kundesupport og sporing af brugeradfærd for at hjælpe dig med at bestemme problemer og hurtigt løse dem med dine kunder.

4. Detaljeret analyser

Én ting er at have masser af data om dine kunder, men du skal vide, hvad det betyder, og hvordan du bruger det. CRM-software har typisk indbyggede analytiske muligheder til at kontekstualisere data, opdele dem i handlingsrettede elementer og letforståelige metrics. Metrics såsom klikrater, afvisningsprocenter og demografiske oplysninger giver dig mulighed for at bedømme succesen af ​​en marketingkampagne og optimere i overensstemmelse hermed.

5. Bedre produktivitet og effektivitet

CRM-software bruger marketing automation-teknologi, som fremskynder lette opgaver og frigør dine medarbejderes tid til at fokusere på arbejde, som kun mennesker kan håndtere. Det kan også sikre, at ingen opgaver slipper igennem (f.eks. sendes alle vigtige e-mails altid til de rigtige personer). Derudover kan et CRM vise dig et dashboard over, hvordan dine forretningsprocesser fungerer, og hvor dine arbejdsgange kan forbedres.

6. Centraliseret database med information

En anden ting, CRM-software gør bedst, er at levere en centraliseret database med al information om dine kunder, hvilket gør den let tilgængelig for alle i din virksomhed, der har brug for det. Det gør det nemt for en salgsrepræsentant at se, hvilke produkter en bestemt kunde er interesseret i f.eks. Hvis kunden tidligere har interageret med virksomheden, vil CRM inkludere registreringer af denne interaktion, som kan informere fremtidige marketingindsatser og salgstal. Dette sparer dine medarbejdere for tid til at grave i gamle filer og optegnelser, og det giver en bedre og mere produktiv oplevelse for kunden.

7. Struktureret kommunikation med potentielle leads

Lead generering kan være en besværlig og kompliceret proces, med mange trin og muligheder for at kommunikere. En CRM styrer automatisk processen, sender dine medarbejdere advarsler, når de skal nå ud til kundeemnet, og sporer hver interaktion, fra e-mails til telefonopkald.

8. Forbedret kundesegmentering

En liste med hundredvis af kontakter kan være uhåndterlig og overvældende. Hvordan ved du for eksempel, hvilke kunder der ønsker at se din e-mail om dit nye produkt i butikken? Et CRM segmenterer automatisk dine kontaktlister baseret på dine kriterier, hvilket gør det nemt at finde dem, som du vil kontakte på et givet tidspunkt. Du kan sortere kontakter efter placering, køn, alder, køberstadie og mere.

9. Automatiserede salgsrapporter

Dit team kan nemt indsamle og organisere data om potentielle og nuværende kunder ved hjælp af CRM-softwarens dashboard og rapporteringsfunktioner, som giver medarbejderne mulighed for at automatisere og administrere deres pipelines og processer. CRM kan også hjælpe dine teammedlemmer med at evaluere deres præstationer, spore deres kvoter og mål og tjekke deres fremskridt på hvert af deres projekter på et øjeblik.

10. Mere nøjagtige salgsprognoser

Med enhver virksomhedsdrift skal du være i stand til at gennemgå din tidligere præstation og strategisk planlægge for fremtiden. Ved at bruge de automatiserede salgsrapporter i CRM-software kan du identificere nøgletrends og få en idé om, hvad du kan forvente af din fremtidige salgscykluspræstation, mens du justerer dine mål og metrics, så de passer til disse fremskrivninger.

11. Strømlinet intern kommunikation

Udover at lette kommunikationen mellem din virksomhed og dine kunder, kan et CRM gøre det nemmere for dine medarbejdere at kommunikere med hinanden. Et CRM gør det nemt at se, hvordan andre medarbejdere taler med en potentiel kunde, hvilket hjælper dit team med at bevare en samlet brandstemme. Det giver også teammedlemmer mulighed for at sende hinanden noter eller advarsler, tagge hinanden på projekter og sende beskeder og e-mails, alt sammen inden for ét system.