Søg
  • Karsten Bolvig

Kan tomater springe budgetter?

Opdateret: 8. maj 2018

Forestil dig, at du er produktionschef med ansvaret for en produktionslinje på en fabrik, og lad os sige, at fabrikken "producerer" tomater,


  • Hvad ville du så gøre, hvis hver 4 tomat faldt på gulvet? Måske fordi den faldt af båndet efter 3 meter, måske fordi den var for lille, eller for stor? For grøn, for gul?

  • Hvad ville du gøre, hvis dine medarbejdere kunne lave flere end de 1000 tomater som du producerer i dag? Måske 30% mere, 50% og at medarbejderne havde tid i overskud?

  • Hvad ville du gøre, hvis der ikke var emballage nok til at pakke alle tomater fra produktionsbåndet?

  • Hvad ville du gøre, hvis der lå en stor bunke tomater, som rådnede, fordi de ikke kunne nå at komme gennem produktionen?

  • Hvad ville du gøre, hvis du havde planlagt en produktion, men det viste sig at der var noget andet som skulle leveres og du havde hverken de rette råvarer eller de rette ressourcer til rådighed, så du måtte stoppe hele produktionen og sende folk hjem?


Jeg er overbevist om, at der ikke vil gå lang tid førend "nogen" ville skred ind. Planer ville blive lavet. Tidsstudier vil blive undersøgt. Processer ville blive gennemgået og fornyet. Dialog med indkøb ville blive iværksat. Kvalitetsstandarder ville blive implementeret, medarbejdere "opgraderet" og produktionen ville blive LEAN. Ingen spild. Alt har værdi.

Og så til sagens kerne.


Nu er du tilfældigvis ikke produktionschef, men salgschef i stedet for. Så hvordan går det egentlig i din produktionslinje?


  • Hvor meget falder på gulvet? Hvor ofte? Salg som i taber med eller uden jeres viden?

  • Hvorfor har I ikke produceret mere i sidste måned? Fordi I var tilfredse med at nå budgettet?

  • Hvorfor er der ikke fulgt op på de Leads fra sidste messe?

  • Hvorfor arbejder I ikke med de Leads som Marketing afdelingen sender videre til jer? Men I vil hellere arbejde med jeres egne Leads.

  • Hvorfor sælger vi ikke flere produkter pr. kunde?

  • Hvorfor besøger vi de kunder uden potantiale?

  • Hvem har talt med hvem, om hvad, hvornår? Og hvad skal der ske?

  • Hvem skal sende materiale til kunde A?

  • Hvorfor er vores budget "kun" 100, når vi har kapacitet/evne til at sælge for 200?

  • Hvorfor spilder vi tiden? Med Excel ark? Med dobbelt indtastninger af data?

  • Hvorfor….


Selv snart 20 år efter årtusindeskiftet forundres jeg stadig over, hvor lidt LEAN der egentlig findes og tænkes i salgsafdelingen. Mange har ikke indsigt, træffer beslutninger baseret på mavefornemmelser og ikke på fakta. Mange er tilfredse når budgettet er nået.


Hvorfor ikke springe budgettet? (produktionen)


Mange ved ikke hvilke Leads de vil have fra Marketing (altså grønne, gule, røde, små eller store tomater) som skal op på Salgsproduktionslinjen.


Jeg tror, du har forstået min sammenligning. Kan tomater springe budgetter?




Ja, det skal jeg love dig de kan. Tænk som produktionschefen. Salg skal sættes i system. Effektiviseres ligesom en produktionslinje, som sikrer at I får ordren og at den ikke tabes undervejs. Hvorfor bruge tid på tomaten, hvis du ved, den ikke når helt igennem produktionen (ordren). Salg skal digitaliseres og du er nødsaget til at komme i gang nu.


Imens du og dine sælgere er fuldt koncentrerede med nå næste måneds budgetter, så brug os til at få et idé- og løsningskatalog til hvordan I kan blive mere LEAN og sprænge jeres budgetter. Vi har hjulpet utallige virksomheder de sidste 10 år og vi hjælper gerne dig

.

Og skulle du møde en chef kollega på gangen så sig til hende/ham: "Men, men, men…. også i Marketing, Administrative og ikke mindst i IT afdelinger i danske virksomheder er der er masser af gevinstpotentiale at hente for enhver virksomhed. Organisationer har det med at "vokse" til, udvikle ligegyldige arbejdsopgaver, systemer og processer (spild) og tænke mere på sig selv - end på den værdi som kunderne vil betale for. Er du interesseret i et idé- og løsningskatalog?"


Det er ikke kun produktionen der skal være LEAN. Det er vores virksomhed. Vi har tomater alle vegne og de kan springe budgetter.

53 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle

Microsoft Dynamics Tips & Tricks

Vi i er i GAUDIO Solutions ved at planlægge nogle ”Tips-og-tricks-arrangementer”, hvor alle Microsoft Dynamic 365 CRM-brugere og -ledere, kan få inspiration til udnyttelsen af deres CRM-system samt få

people * processes * digital = high performance

GAUDIO SOLUTIONS, Herredsvejen 2, 3400 Hillerød, +45 70 220 850 email: hello@gaudio.dk